هیوا کیش

هیوا کیش سایت مرجع اطلاع رسانی کیش

هیوا کیش

هیوا کیش سایت مرجع اطلاع رسانی کیش

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 آرامگاه خواجه مراد در زمان معاصر و توسط شخصی به نام «حاج محمد علی درویش» ملقب به «نور غلیشله» ساخته شده است. این آرامگاه در حوالی شهر مقرس مشهد و در ارتفاعات کوه‌های بینالود قرار دارد. خواجه مراد طبق برخی منابع از اصحاب حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بوده است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

 مکان های دیدنی مشهد، آرامگاه خواجه مراد

نمایی کلی از آرامگاه خواجه مراد مشهد

اصل بنا اتاقی چهار گوش به ابعاد ۴ در ۴٫۵ متر است. پیرامون بقعه اتاق‌ هایى چند به صورت جدا از هم براى سکونت زائران ساخته شده که از ملحقات بعدى آن است. در نماى شمالى، ایوان بزرگى به ارتفاع ۵ متر بنا شده که داراى تزئینات آیینه‌ کارى است. پشت‌ بغل‌ هاى ایوان نیز با کاشى‌ هاى هفت‌ رنگ زینت شده است.  از دیگر تزیینات این بنا نیز می‌توان به وجود دو گلدسته کم‌ ارتفاع کاشی‌کاری شده در بالای ایوان و در دو سمت آن اشاره کرد. برای دیدن این آرامکاه تاریخی باید با تور مشهد همراه شوید.

 مکان های تاریخی مشهد، آرامگاه خواجه مراد

نمایی از داخل آرامگاه خواجه مراد

قرار گرفتن این آرامگاه در دل کوه و وجود چشمه ای جوشان در کنارش محوطه این آرامگاه را با صفا کرده است. از فراز کوه های نه چندان بلند مشرف بر آن میتوان چشم انداز وسیعی از دشت مشهد را نظاره کرد. در کنار مقبره خواجه مراد که کوچک و ساده است ، مزار یکی از دراویش معاصر خراسان به نام ( حاج محمد علی سرابی ) ملقب به نور علی شاه خاکسار قرار دارد که در سال ۱۳۵۳ ه.ش از دنیا رفته است.

 جاذبه های گردشگری مشهد، آرامگاه خواجه مراد

قرار گرفتن آرامگاه در دل کوه های بینالود

محوطه آرامگاه خواجه مراد، مجهز به رستوران، سرویس بهداشتی و اتاق هایی برای اقامت مسافران می باشد. در ابتدای ورودی آرامگاه بازارچه ای است که در آن سوغات به ویژه صنایع دستی مشهد را به فروش می رسانند. گردشگران تور لحظه آخری مشهد که قصد خرید صنایع سنگی و خصوصا دیگچه و دیزی سنگی را دارید، اینجا بهترین جاست.

 مکان های مذهبی مشهد، آرامگاه خواجه مراد

تصویری زیبا از آرامگاه خواجه مراد

منبع: https://تورکیش-تورمشهد.com/mashhad-tour

  • ۹۷/۱۰/۲۰
  • هیوا اریانا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش