هیوا کیش

هیوا کیش سایت مرجع اطلاع رسانی کیش

هیوا کیش

هیوا کیش سایت مرجع اطلاع رسانی کیش

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

پل مشهور الله وردیخان که به اصطلاح سی و سه پل شناخته می شود یکی از ۱۱ پل معروف اصفهان می باشد که در انتهای جنوبی خیابان چهار باغ واقع شده است. این پل طویل ترین پل بر روی بستر زاینده رود می باشد که حدود ۳۰۰ متر طول دارد. سی و سه پل یکی از معروف ترین نمونه های طراحی پل صفوی می باشد که در سال ۱۶۰۳ همزمان با آغاز حکومت صفویه توسط اله وردیخان اوندیلادزه ساخته شده است. عده ای از گرجی ها بر این باورند چون سازنده این پل از تبار گرجی ها بوده و حروف الفبای گرجی سی و سه حرف دارد این پل نیز سی و سه دهانه دارد اما این نظریه کاملا رد شده است و در ابتدا این پل ۴۰ دهانه داشته است. از طرف دیگر کارشناسان عدد سی و سه را مربوط به آناهیتا می دانند و اعتفاد دارند که سی و سه پل همانند دیگر بناهای آبی و پل ها نمادی از آناهیتا به شمار می رود.

اصفهان, سی وسه پل

نمایی زیبا از سی و سه پل

سی و سه پل یکی از بزرگترین سازه های آبی در ایران محسوب می شود. بدون شک هر جا سخن از اصفهان می آید تصویری از اصفهان و سی و پل در اذهان شما تداعی می گردد. این پل تماما از سنگ و آجر ساخته شده و سطح آن بیک میزان است بدین معنا که دو طرف آن از وسطش کوتاهتر نیست. هدف از ساخت سی و سه پل برای اتصال خیابان چهار باغ قدیمی عباسی به خیابان چهار باغ بالا و باغ هزار جریب و عباس آباد بوده است. در دوران صفویه این پل محل برگزاری مراسم جشن آب پاشان و همچنین مراسم خاج شویان ارامنه اصفهان بوده است. نام سی و سه پل در مورخه ۱۵ دی ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است و یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری ایران به شمار می رود.

سی و سه پل, جاذبه های گردشگری اصفهان

تصویری جذاب از سی و سه پل

بیش از چهار قرن می باشد که این پل شکوه و عظمت خود را حفظ نموده و استقامت خود را به رخ بازدید کنندگان می کشاند. بر طبق نظر کارشناسان زمین شناسی و میراث فرهنگی پایه و ساختار این سازه به گونه طراحی شده که مقاومت پل در رطوبت بیشتر است. بنابراین اگر خشکی رودخانه زاینده رود ادامه داشته باشد خطری جدی سی و سه پل را تهدید  می کند. در طول تاریخ این پل نام های مختلفی نظیر شاه عباسی، پل الله وردیخان، پل جلفا، پل چهل چشمه، سی و سه چشمه و پل زاینده داشته است اما امروزه با نام سی و سه پل شناخته می شود. اگر علاقه مند به دیدن پل های تاریخی زاینده رود در اصفهان هستید در سفر به این شهر تاریخی از پل مازنان، پل چوبی، پل شهرستان اصفهان  و پل خواجو نیز بازدید نمایید. سی و سه پل نیز همانند پل قشلاق از آثار بجای مانده دوران صفویه می باشد.

استان اصفهان, جاذبه های گردشگری اصفهان, سی و سه پل

چشم اندازی بی نظیر از سی و سه پل

قدم زدن در مسیر رودخانه زاینده رود با توقف در بسیاری از خیابان های منتهی به این پل تاریخی راه بسیار خوبی برای صرف زمان بیشتری در اصفهان می باشد. زمانی که در شب شهر روشن و نورانی می گردد با افتادن تصویر زیبای پل بر روی رودخانه زاینده رود صحنه چشم نوازی پدید می آید که چشم هر بیننده ای را محو تماشای خود می کند. قدم زدن بر روی این پل و تماشای رودخانه زاینده رود برای هر فردی می تواند تجربه منحصر به فردی باشد. سی و سه پل یک مسیر پیاده روی برای قدم زدن در بالا و یک مسیر پیاده روی در پایین دارد. پیاده روی در پایین گذرگاه مسقفی است که میان پایه های مرکزی پل و در فاصله کمی از بستر رودخانه ساخته شده است. در پیرامون پل کافی شاپ، رستوران و فضای سبز بی نظیری وجود دارد که بازدید کنندگان از این پل می توانند از این امکانات رفاهی و تفریحی بهره مند شوند.

منبع:http://تورکیش-تورمشهد.com


  • ۹۷/۰۱/۲۰
  • هیوا اریانا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش