هیوا کیش

هیوا کیش سایت مرجع اطلاع رسانی کیش

هیوا کیش

هیوا کیش سایت مرجع اطلاع رسانی کیش

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

معرفی کوتاه از استان یزد

 استان یزد در مرکز ایران قرار گرفته و از پیرامون با استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان و فارس همسایه است. این استان در حدود ۷۴۴۹۳ کیلومتر مربع وسعت داشته است. در فصول بهار و تابستان، آب و هوای بیش‌تر مناطق استان، گرم و خشک و در فصول زمستان و پاییز سرد و نسبتاً مرطوب است.یزد اولین شهر ایران است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است واین یک افتخار برای ایرانیان است. در لیست ذیل با جاذبه های برتر استان یزد آشنا خواهید شد.


بادگیر باغ دولت آباد 

بادگیر باغ دولت آباد 33.8 متری با قدمتی 270 ساله  به عوان یکی از بلندترن بادگیر جهان محوب می شود. این بادگیر که نمونه ای از معماری دوره زندیه را داراست در سال 1160 هـ.ق توسط محمدتقی خان یزدی مشهور به خان بزرگ سرسلسله خوانین یزد ساخته شد. از خصوصیات بارز ی بنا هشت ضلعی بودن آن است که باعث می شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند.

 جاذبه های ایران, بادگیر باغ دولت آباد  بادگیر باغ دولت آباد[/caption]


آب انبار شش بادگیر

آب انبار شش بادگیر واقع در استان یزد محله تپه یزد، کوچه شش بادگیر واقع شده است و مربوط به دوره معاصر می باشد. این بنا دارای دو ورودی شش بادگیر و مخزن بزرگی به حجم دو هزار متر مکعب است. ورودی آب انبار در قسمت جنوبی و دارای 55 پله است. ارتفاع مخزن آب آن ۶/۱۲ متر و ارتفاع بادگیرها ده متر است. آب انبارها از جمله تأسیسات وابسته به قنات هستند که برای ذخیره‌سازی در زمستان و استفاده در تابستان کاربرد داشته‌اند. شش بادگیر آب انبار با توجه به شرایط اقلیمی و جهت باد در این منطقه به شکل ۸ وجهی می‌باشند. برای شهرهای کویری همچون یزد ارزش آب بیش از هر جای دیگر احساس می‌شود.

 مکان دیدنی ایران, یزد,آب انبار شش بادگیر آب انبار شش بادگیر[/caption]


خانه لاریها

خانه لاریها در شهر یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان واقع شده است. این بنا مربوط به دوره قاجار است. خانه لاریها شامل شش باب خانه با فضاهای کاملاً معماری ویژه خانه‌های کویری می‌باشد. مساحت آن حدود ۱۷۰۰متر وزیر بنائی معادل ۱۲۰۰متر مربع را داراست. درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاقهای آئینه کاری و نقاشی شده آن یکی از نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم است. این مجموعه همجوار بناهای تاریخی چون مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر، بقعه سید گلسرخ و برج و با روی یزد است که جمعاً شش هزار متر مربع وسعت دارد خانه لاریها به شماره ثبتی ۱۸۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

جاذبه های استان یزد, خانه لاریها خانه لاریها[/caption]


چشمه آبگرم مرتضی علی

چشمه آبگرم مرتضی علی در مسیر روستای خرو و در فاصله 5 کیلومتری شهر طبس در استان یزد واقع شده‌ است. در این منطقه چشمه‌های متعدد آبگرم و آب سرد وجود دارند که بزرگ‌ترین آن‌ها را که از درون حفره‌ای به بیرون تراوش می‌کند را حمام مرتضی علی می‌گویند. آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین، سبب ایجاد اختلاف دما در چشمه می‌شود که گاهی به 10 درجه نیز می‌رسد.غلظت بیشتر آبگرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود 300 متری بستر رودخانه پیش روند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌ و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند.چشمه آب گرم مرتضی علی طبس از مناطق طبیعی است که با داشتن چشمه‌های آب درمانی به لحاظ توریست درمانی مورد توجه گردشگران است.

 استان یزد, چشمه آبگرم مرتضی علی چشمه آبگرم مرتضی علی[/caption]


حمام خان

حمام خان به دست محمد تقی خان بافقی حاکم یزد در سال 1212(ه.ق) درمیدان خان و در کنار مجموعه خان یزد احداث شد. حمام خان به گرمخانه نور حمامی معروف است. این حمام مانند حمام وکیل شیراز مورد بازدید گردشگران بیشماری قرار می گیرد .حمام شامل بخشهای مختلفی از ورودی، دالان، سربینه، میان‌در، گرمخانه، قرینه، تون، گاورو، فضای پشتیبانی سرویس و طویله است. دالان فضایی است که سلسله مراتب ورود و خروج و سربینه را ایجاد می‌کند. سربینه دارای سکوهایی برای نشستن، رختکن و جاکفشی است.  گرمخانه دارای چهار ستون در وسط، ستون‌هایی در کنار و دو سقف گنبدی شکل است. بعد از گرم‌خانه استخر قرار دارد که مکان اصلی برای استحمام است. شاه‌نشین، گرمخانه و استخر را به هم وصل می‌کند.خزینه نیز فضای سرپوشیده‌ی پر از آب گرمی است که گرمخانه و تون را به هم وصل می‎‌کند. و در پایان گاورو، فضای باریک، دراز و شیب‌داری است که برای حرکت گاو و کشیدن آب از چاه استفاده می‌شده است.

 جاذبه های گردشگری یزد, حمام خان یزد حمام خان یزد[/caption]


 نارین قلعه میبد

 نارین قلعه میبد یکی از بناهای مربوط به دوره اشکانی و قبل از اسلام که در شهرستان میبد استان یزد وقع شده است. این قلعه در بالای یک تپه و مسلط به اطراف بنا شده و اطراف آن را خندق کنده اند. نارین قلعه که به زبان عامیانه به نارنج قلعه معروف است 4 برج گرد بلند دارد و آنچه امروزه از آن باقی مانده قسمت مرکزی آن است. نارنج‌ قلعه داراى اتاق‌هاى متعددى بوده است که در حال حاضر قسمت‌هایى از این اتاقک‌هاى کوچک تودرتو، موجود است و بسیارى از آنها نیز به علت قرار گرفتن در طبقات پایین و ریختن راهروها هنوز کشف نشده است. این قلعه یکی از دیدنیهای پر طرفدار در استان یزد می باشد.

 مکان های دیدنی ایران, نارین قلعه میبد نارین قلعه میبد[/caption]


قنات زارچ

قنات زارچ طولانی ترین قنات ایران در حوالی روستای فهرج, استان یزد واقع شده است. طول این قنات 120 کیلومتر و تعداد چاه های آن تعداد 2115 حلقه می باشد. قنات زارچ دارای سه سرشاخه به نامهای شور، شیرین و ابراهیم خویدکی است که در زمان حاضر فقط شاخه شور این قنات فعال است و دو شاخه دیگر بدلیل افت سطح آب زیر زمینی کم آب و سپس خشک شده اند. این قنات 3000 ساله، سال‌هاست بشدت در حال دست و پنجه نرم کردن با فاضلاب و خشکسالی است.

 یزد, مکان های برتر یزد, قنات زارچ قنات زارچ[/caption]


مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد به دست علاءالدوله گرشاسب آل بویه در قرن ششم هجری شروع به احداث شد ولی او تنها ساختمان اصلی مسجد را ساخت و مسجد کنونی مربوط به دوره مظفر و تیموریان قرن هشتم و نهم هجری است. معماری جالبی دارد که میشود به کاشیکاری های نفیس و جالب، سر در بلند، دو کتیبه نفیس یکی به خط کوفی و دیگری به خط ثلث بر روی کاشی لاجوردی معرق در کنار سر در باشکوه، دو مناره زیبا و تزئینات کاشیکاری شده، دیوارهای داخلی شبستان و زیر گنبد و خارج گنبد اشاره کرد. در واقع سبک معماری آذری دارد.  دیدن این مسجد زیبا را به مسافران یزد توصیه می کنم.

 یزد, مسجد جامع یزد مسجد جامع یزد[/caption]


آبشار دره گاهان

آبشار دره گاهان در ضلع جنوب غربی شهر تفت در استان یزد واقع شده است. این آبشار با توجه به اینکه در فصول سرسبزی طبیعت یعنی بهار و تابستان فعال است به آبشار فصلی دره گاهان معروف است. آبشار دره گان در فصل بهار تا اوایل تابستان از سرچشمه های شیرکوه آب از ییلاقات ده بالا و طزرجان به این سمت جاری است و در ارتفاع بالای 20 متر به صورت آبشار در می آید. زیبایی آبشار،هوای مطبوع و جلوه های طبیعی دره ی منتهی به آبشار، باعث جذب گردشگران بیشماری می شود.  آبشار دره گاهان در مواقعی به دلیل کم آبی خشک می‌شود ولی در زمان پرآبی زیبایی آن وصف نشدنی است و در میان کوه‌های سر به فلک کشیده از چشم‌انداز خاصی برخوردار است.

مکان تفریحی ایران, آبشار دره گان یزد آبشار دره گان یزد[/caption]


آتشکده بهرام

آتشکده بهرام در خیابان کاشانی شهر یزد واقع شده است. در واقع یکی از اماکن مربوط به زرتشتیان است که شامل ساختمان و باغ مشجری است که در قرن اخیر ساخته شده است. در این محل، آتش مقدس که برای زرتشتیان محترم می باشد و باید همیشه روشن نگه داشته شود، نگهداری می شود. شایان ذکر است که قدمت آتشکده به 1500 سال می رسد. ساختمان اصلی در وسط حیاط و بر بلندی قرار دارد و آن را درختانی همیشه سبز احاطه کرده اند. حوضی مدور و بزرگ در محور ورودی بنا به آن زیبایی خاصی بخشیده است. آتش در محفظه ای بلند تر از سطح زمین در اتاقی نسبتاً وسیع و دور از تابش خورشید قرار گرفته و اتاقهایی برای مراسم نیایش پیرامون آن طراحی شده است. گردشگرانی که به استان اصفهان سفر می کنند می توانند شاهد آتشگاه جذاب در نزدیکی رودخانه زاینده رود شوند و از این بنا لذت ببرند.

 استان یزد, آتشکده بهرام آتشکده بهرام[/caption]


مطالب مرتبط: جاذبه های برتر کرمانشاه + تصاویر

  • ۹۶/۰۷/۲۰
  • هیوا اریانا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش