هیوا کیش

هیوا کیش سایت مرجع اطلاع رسانی کیش

هیوا کیش

هیوا کیش سایت مرجع اطلاع رسانی کیش

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 کلیسای مسروپ مکانی با ارزش‌های معماری و تاریخی

جاذبه های مشهد، کلیسای مسروپ مشهد

نمایی کلی از کلیسای مسروپ مشهد

 کلیسای مسروپ مقدس توسط ارمنی ها در سال ۱۹۴۱ میلادی بنا گردیده شده است. این کلیسا مربوط به دوره پهلوی ها است و در «میدان دهم دی» شهر مشهد واقع است. از این رو مردم خراسان رضوی این کلیسا را به نام کلیسای ۱۰ دی می شناسند. این کلیسا در  ۲۵ مردادماه سال ۸۴ در فهرست ملی کشورمان به ثبت رسیده اما تاکنون در حوزه مرمت این بنای تاریخی فعالیتی صورت نگرفته بود.

 مکان های تاریخی مشهد، کلیسای مسروپ مشهد

نمای داخلی کلیسای مسروپ مشهد

کلیسای مسروپ دارای ساختمانی با فرمی تقریبا ذوزنقه‌ای شکل دارد. این ساختمان دارای دو گنبد مخروطی شکل است که در راس هر دوی این مخروط‌ ها صلیب قرار گرفته است و از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد این ساختمان به شمار می‌رود. گنبد بزرگتر در وسط ساختمان قرار دارد و صلیب نصب شده در بالای آن از جنس آهن است؛ در حاشیه زیر گنبد ردیفی از کاشی‌های سفید رنگ قرار دارد که منقش به گلی سبزرنگ است.

 مکان های گردشگری مشهد، کلیسای مسروپ مشهد

نمایی از ساختمان کلیسای مسروپ مشهد

گنبدی مخروطی شکل نیز در بالای فضای ورودی کلیسا قرار دارد که لایه بیرونی آن همانند سقف شیروانی است. همچنین کتیبه‌ای سنگی در بالای درب ورودی به سالن کلیسا نصب شده که متن آن به زبان ارمنی است و در زیر آن تاریخ تاسیس کلیسا ثبت شده است. مکانی در داخل کلیسا قرار دارد که حکم سن را دارد و مراسم مذهبی در بالای آن اجرا می‌شده است طبقه دوم کلیسای “ده دی” مشهد مشابه‌ فضای طبقه پایین است. گردشگران عزیز با شرکت در تور ارزان مشهد می توانند از نزدیک این کلیسای قدیمی را ببینند.در قسمتی از حیاط کلیسا کتابخانه‌ای قدیمی واقع شده است که بیش از هزار جلد کتاب به زبان ارمنی و روسی دارد. این کتابخانه در سال ۱۹۶۱ ساخته شده است، ولی کتاب‌های آن با توجه به رطوبتی که کف و دیوارها را فرا گرفته، روبه نابودی است.

مکان های دیدنی مشهد، کلیسای مسروپ مشهد

نمایی داخل کلیسای مسروپ مشهد

منبع: https://تورکیش-تورمشهد.com/mashhad-tour

  • ۹۷/۰۴/۱۳
  • هیوا اریانا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش تور کیش